پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| شکست دشمن در سیاست تحریم انتخابات ایران

فشار سنگین بر افکار عمومی کشور وارد شده بود و این فشارها از داخل کشور به صورت ناآگاهانه یا خوش‌بینانه حمایت می‌شد. مدیریت‌ها در حد تحریم‌های بی‌سابقه نبود.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ امروزه یکی از مؤلفه‌های مهمی که نقش ویژه‌ای در نشان دادن قدرت و اقتدار کشورها ایفا می‌کند، میزان مشارکت مردم و حمایت مردم از نظام و حاکمیت کشور خود است، از این‌رو نظام‌های مردمسالاری که به دموکراسی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود بهای زیادی می‌دهند به این موضوع بسیار حساس بوده و سعی می‌کنند از این مساله مهم مراقبت ویژه‌ای داشته باشند چرا که پیام‌های بین‌المللی مشخصی برای افکار عمومی دنیا با مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات به دنبال دارد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر برای بررسی مشارکت مردم در انتخابات 1400 گفت‌وگویی با استاد محمود مهتدی، پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک منطقه داشته که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

 

خیبر: استاد به عنوان پرسش نخست مقداری درباره شرایط جبهه استکبار توضیح دهید و این‌که آن‌ها در تحریم انتخابات ایران به چه میزان موفق شدند؟

مشکلات دشمنانمان از خودمان بیشتر است، اما ما فکر می‌کنیم که آن‌ها متحد هستند ولی به فرموده قرآن کریم «تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى‏».[1] آن‌ها در بطن حاکمیت با اسرائیل مشکل دارند. اسرائیل سهم بزرگی در دولت ترامپ داشت. آن‌ها تقصیر را به گردن روسیه انداختند، ولی روسیه ابزار و قدرت لازم را برای تغییر نداشت. الان قضیه عوض شده است.

بعضی از نمایندگان کنگره به دنبال سرنگونی بایدن هستند چون او در هفته اول پیروزی خودش به برجام بازگشت. شش ماه از روی کار آمدن بایدن گذشته است. از نظر آن‌ها، میانه‌روهای ایران تضعیف و تندروهای تقویت شده‌اند.

حاکمیت اسرائیل در تضاد مستقیم با منافع ملی آمریکاست چون اسرائیل مطالبات استراتژیک دارد و با استراتژی‌های آمریکا در تضاد است. در کمپ‌ آن‌ها وضعیتی بحرانی رخ داده است. منظومه‌های اسرائیلی در حاکمیت غربی مایل بودند که مردم از انتخابات استقبال نکنند و مشارکت زیر 20 درصد بیاید.

آن‌ها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی انتخابات کردند اما مشارکت 60 درصدی را به 49 درصد رساندند یعنی تقریباً ده درصد موفقیت شدند. ایران در دوره‌های قبلی مشارکت 60 و 61 درصدی داشته است. الان مشارکت به 49 درصد رسیده، پس آن‌ها موفق نشدند، چون امید آن‌ها مشارکت زیر بیست درصد بود.

 

خیبر: اکنون این میزان مشارکت در انتخابات پیروزی به شمار می‌آید؟

با توجه به هزینه‌ای که آن‌ها انجام دادند و فشاری که روی ایران بود مشارکت 49 درصد برای ایران پیروزی بزرگی است. اگر چنین هزینه‌ای صرف کشوری مثل ترکیه شده بود حاکمیت آن‌ها صفر می‌شد.

این تحریم‌ها در تاریخ بی‌سابقه است. در هیچ دوره‌ای چنین تحریم‌هایی اعمال نشده است. این تحریم‌ها باعث فروپاشی هر دولتی در جهان می‌شد. مدیریت داخلی کشور هم به تحریم‌ها کمک کرد. مدیران داخلی کشورمان اقتصاد را بر مبنای تحریم برنامه‌ریزی نکردند، برنامه‌ریزی آن‌ها مثل کشوری آزاد بود.

 

خیبر: به چه میزان مدیریت داخلی در ایجاد وضع بد اقتصادی مؤثر بوده است؟

مدیریت به قدری خوش باورانه بود که اقتصاد را بر مبنای تحریم پیش‌بینی نکردند و اقتصاد ضربه سنگینی خورد. با وجود همه این حرف‌ها خیلی از جاها با تحریم همکاری می‌شد. گاهی این همکاری به حدی واضح بود که آدمی بر این باور بود که همکاری مدیران داخلی با تحریم‌کنندگان خارجی عامدانه است.

 

خیبر: اگر سخن پایانی و جمع بندی دارید، بفرمایید.

نمایندگان آمریکا بایدن را سرزنش می‌کنند که چرا این‌ قدر وقت‌کشی کرده است. در این وضعیت ایران برنده میدان شیردوشی بود. فشار سنگین بر افکار عمومی کشور وارد شده بود و این فشارها از داخل کشور به صورت ناآگاهانه یا خوش‌بینانه حمایت می‌شد. مدیریت‌ها در حد تحریم‌های بی‌سابقه نبود.

هر کشوری به جای ایران بود نابود می‌شد، اما دشمن با تمام هزینه‌هایش توانست 10 درصد از مشارکت مردم کم کند. آن‌ها متخصصین آکادمیک رسانه هستند. عدم مشارکت 10 درصدی برای آن‌ها فایده‌ای ندارد. در این درگیری، ایران به سوی ثبات و صلابت حرکت می‌کند، ولی آن‌ها بحران زده هستند.

انتهای پیام/

 

[1]. سورۀ حشر، آیۀ 14.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.