پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی صادرات سوخت از ایران به لبنان

رژیم صهیونیستی در عرصه‌ی سیاسی واقتصادی، از سلاح تحریم در کنار آمریکا استفاده می‌کند و از طریق جنگ تبلیغاتی، به دنبال تضعیف موضع سیاسی حزب‌الله است. علیرغم توطئه‌های گوناگون آمریکا و صهیونیسم، سید حسن نصرالله در اقدامی به موقع، اقدام به خرید سوخت و فراورده‌های نفتی از ایران کرد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ سید حسن نصرالله در روز عاشورا اعلام کرد که برای پایان دادن به مشکلات لبنان، اقدام به واردات مشتقات نفت از ایران کرده است. همچنین چند روز بعد اعلام کرد که به زودی کشتی دوم هم حرکت خواهد کرد و کشتی‌های دیگری نیز در راه خواهند بود.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر در گفت‌وگو با دکتر علیرضا عرب، روزنامه‌‌نگار و کارشناس مسائل منطقه، به ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی این اقدام ایران و حزب‌الله پرداخته است که متن آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

خیبر: بُعد داخلی صادرات مشتقات نفتی و سوخت از ایران به لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر عرب: همانطور که می‌دانید، ایران، سوریه و لبنان تحت تحریم‌های سنگین آمریکا هستند. این تحریم‌ها برای فلج‌کردن اقتصاد و فشار آوردن به مردم ما تصویب شده‌اند. همچنین اسرائیل برای تنگ‌تر کردن حلقه‌ی محاصره‌ی اقتصادی لبنان، کشتی‌های لبنانی را در مدیترانه مورد هدف قرار می‌داد. زیرا ضعف معیشت و کاهش رفاه مردم یک کشور، موجب ضعف زمامداران آن کشور می‌شود.

نتیجه‌ی اقدامات خصمانه‌ی آمریکا و اسرائیل، بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان بود. نرخ فقر در لبنان به بیش از 50% رسید. ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت و مشکلات اقتصادی فراوانی را به ارمغان آورده است.

از طرفی، آمریکا و رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از عملیات روانی و جنگ شناختی، تنگ‌دستی مردم را به محور مقاومت گره می‌زنند. یعنی مقاومت را عامل مشکلات معیشتی مردم ترجمه می‌کنند.

علیرغم توطعه‌های گوناگون آمریکا و صهیونیسم، سید حسن نصرالله در اقدامی به موقع، اقدام به خرید سوخت و فراورده‌های نفتی از ایران کرد. از آنجا که قدرت بازدارندگی ایران و لبنان بسیار بالا است، برخورد نظامی با نفت‌کش‌ها برای اسرائیل بسیار هزینه‌بر است. این مسئله باعث شد که آمریکا از در رقابت وارد شود تا جلو گسترش نفوذ حزب‌الله در اقتصاد لبنان را بگیرد.

سفیر آمریکا در لبنان اعلام کرد که قصد دارد از طریق اردن و سوریه برای لبنان گاز بیاورد. این درحالی است که سوریه نیز تحریم است و انتقال گاز از خاک سوریه، موجب شکسته شدن تحریم‌های سوریه، این‌بار توسط خود آمریکا می‌شود. همچنین، رقابت در عرصه خدمات رسانی به لبنان، خود منشأ افزایش رفاه مردم صبور لبنان می‌شود. مردم لبنان نیز مشاهده کردند که این تنها حزب‌الله است که به فکر خدمت به آنان می‌باشد و در نتیجه، محبوبیت حزب‌الله در این کشور افزایش یافت. محبوبیت اجتماعی مقاومت، سبب خواهد شد تا نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه بشوند.

 

خیبر: شکستن محاصره لبنان توسط ایران، در بعد منطقه‌ای چه تأثیرات و پیام‌هایی دارد؟

دکتر عرب: حوادث منطقه، همانند دومینو هستند و باید آنان را مربوط به هم بررسی کنیم. در سپتامبر 2018، انصارالله یمن، به آرامکوی عربستان حمله کرد. این درحالی بود که آمریکا نتوانست هیچ اقدام مؤثری در این راستا انجام دهد و امنیت متحد خود را تأمین نماید.

یک سال بعد، مدتی پس از خروج امریکا از برجام و تهدید امنیت ملی ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایران وارد فاز جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای در دریاها شد. برخوردهای نظامی ایران در دریا، به رویارویی دریایی با اسرائیل کشیده شد که تا چندی پیش ادامه داشت.

در همین اواخر نیز نفتکش اسرائیلی «مرسر استریت»، در شمال دریای عرب و نزدیکی بندر دوقم عمان، مورد حمله پهپاد انتحاری محور مقاومت قرار گرفت که پاسخی به تجاوز اسرائیل به سوریه و شهادت چند نفر از افراد مقاومت قلمداد شد. در این حمله، کاپیتان کشتی و نگهبان او کشته شدند که قصاص شهدای ما بودند.

اکنون نیز سید حسن نصرالله از ایران سوخت و مشتقات نفتی خریده است و انتقال آن از راه دریا، نمایش هویت و همبستگی ارگانیک محور مقاومت است. در واقع پیغام تمام این حرکات این است که ایران، پشتیبان و حامی متحدان خود و مردم منطقه است. درحالی که رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی، مخصوصا خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان، نشان داد که آمریکا توان و حتی اراده حمایت از همپیمانان خود را ندارد.

 

خیبر: گزینه‌ها‌ی احتمالی اسرائیل برای مقابله با محور مقاومت، مخصوصا ایران و لبنان چیست‌اند؟

دکتر عرب: رژیم صهیونیستی در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی، از سلاح تحریم در کنار آمریکا استفاده می‌کند و از طریق جنگ تبلیغاتی، به دنبال تضعیف موضع سیاسی حزب‌الله است.

در عرصه‌ی امنیتی و نظامی، به تقویت قدرت بازدارندگی خود در جبهه‌ی شمال خود-جنوب لبنان و جولان- می‌پردازد. اسرائیل می‌داند که اگر جنگ جدی‌ای رخ بدهد، از جنوب، غزه و شمال، جولان و لبنان مورد حمله قرار خواهد گرفت. بنابراین، افزایش بازدارندگی برای کاهش هزینه جنگ را در دستور کار خود قرار داده است.

شناسایی تونل‌ها، مراکز نظامی، انبارهای تسلیحات ، سامانه‌های دفاعی و نیروهای حزب‌الله در راستای تکمیل بانک اهداف در جنگ آینده، برخی تاکتیک‌های اسرائیل در تقویت بازدارندگی‌اش هستند.

تقویت بازدارندگی در شمال، بخشی از استراتژی «جنگ در میان جنگ‌ها» است. بخش دیگر آن، حمله به کشتی‌های ایرانی و همان جنگ دریاها و بخش دیگر آن نیز حمله به مواضع مقاومت در سوریه است که باعث تضعیف این محور بشود.

انتهای پیام/

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.