پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| دلایل اصلی مشکلات لبنان

اسرائیل در حال بهره‌برداری از فساد ناشی از ضعف ساختاری لبنان است تا پشتوانه مردمی مقاومت را تضعیف نماید. درحالی که سلاح اسرائیل در برابر مردم کُند شده است و بازشدن دروازه‌ی صادرات ایران به لبنان، می‌تواند پایانی بر روزهای سخت جبهه‌ی مقاومت باشد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ مردم لبنان بیش از یک سال است که با بحران‌های اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که هر کدام از گروه‌ها و احزاب این کشور یک دیگر را به ناکارآمدی متهم می‌کنند.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر در گفت‌وگو با دکتر احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن به بررسی این موضوع پرداخت که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

 

خیبر: آقای دکتر شما دلایل اصلی مشکلات کنونی لبنان را چه می‌دانید؟

دکتر دستمالچیان: اساس مشکلات کنونی لبنان، نظام ساختاری طایفه‌ای استعماری این کشور است که توسط فرانسه، پس از قرارداد سایکس_پیکو طراحی شد. این ساختار به‌گونه‌ای طراحی شد که بیش‌تر به نفع مسیحیان هم‌پیمان فرانسه بود. این نظام ساختاری طایفه‌ای، به هیچ‌وجه با شرایط کشور لبنان همخوانی ندارد. بنابراین، از خلال این ساختار، فسادها و رانت‌ها و چپاول‌های گوناگونی صورت می‌گیرد.

از آنجا که نظام طایفه‌ای، مسئولیت‌آور نیست، هیچ کس در قبال انباشت فساد و وضع اسفناک اقتصادی کاری انجام نمی‌دهد. لبنان به دلیل این ساختار، در شرف فلج‌شدن است؛ چه در باب خدمات عمومی، چه در زمینه‌ی زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی. همه‌ی این‌ها به دلیل کاستی سازمان‌های خصوصی وابسته به طوایف و همچنین بلاتکلیفی دولت است.

 

خیبر: به نظر شما آمریکا، کشورهای مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی در ایجاد این مشکلات چه نقشی داشته‌اند؟

دکتر دستمالچیان: در بعد سیاسی، آمریکا، کشورهای مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی با وارد کردن فشارهای گوناگون از قبیل تحریم و... قصد دارند سطح معیشتی مردم لبنان را به پایین‌ترین حد ممکن بیاورند. آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدامات به دنبال تحمیل خواست و اراده‌ی خود بر مردم لبنان هستند. در واقع خواسته‌ی آن‌ها کاهش محبوبیت حزب‌الله و عدم حمایت مردم از مقاومت است.

البته این فکر رژیم صهیونیستی که بتواند پشتوانه‌ی مردمی مقاومت را سست کند، یک فکر خام، اشتباه و تصور ساده‌لوحانه‌ای است. زیرا مقاومت و مردم جدای از هم نیستند و یک پیوستگی منسجم جدانشدنی طبیعی دارند. مقاومتی که از دل مردم بیرون آمده و خود مردم در آن عضو هستند و از آن حمایت می‌کنند، از مردم قابل تفکیک نیست.

 

خیبر: وضعیت جبهه مقاومت در شرایط کنونی لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر دستمالچیان: در جبهه‌ی مقاومت لبنان، سنی، شیعه، مسیحی، چرکسی و سایر اقوام و ادیان در کنار هم هستند. اگر کسی از این اقوام و ادیان علیه حزب‌الله سخنی می‌گوید، یک فرد است نه یک قوم. از طرفی، مردم لبنان، مقاومت را عامل پیروزی، آزادی و افتخار و سربلندی خود می‌دانند. در نتیجه مقاومت یک سنبل ملی برای لبنانی‌ها است و مردم به هیچ وجه در مقابل آن نخواهند ایستاد.

 

خیبر: به نظر شما سلاح تحریم می‌تواند مقاومت مردم لبنان را بشکند؟

دکتر دستمالچیان: سلاح تحریم آمریکا و رژیم صهیونیستی، در ایران و عراق با شکست مواجه شد. بنابراین، تحریم سلاح کُند و ناکارآمدی است که یارای مقابله با مقاومت لبنان را ندارد. اکنون که مردم لبنان صبر کرده و همچنین دروازه صادرات بنزین ایران به روی لبنان باز شده است، روزهای خوبی را برای این کشور متصور هستیم. حقیقتا در صورت تداوم مقاومت و صبر مردم، آینده‌ای روشن در انتظار لبنان است.

 

خیبر: ما شاهد صادرات بنزین ایران به لبنان هستیم، آیا در این باره شاهد شیطنت رژیم صهیونیستی خواهیم بود؟

دکتر دستمالچیان: آغاز صادرات بنزین ایران به لبنان، شروع یک معادله‌ی پیچیده‌، به نفع جبهه‌ی مقاومت است. احتمال برخورد نظامی رژیم صهیونیستی با نفت‌کش لبنانی بسیار اندک است. زیرا حزب‌الله در جنگ 33 روزه و در تبادل آتش اخیر با رژیم صهیونیستی نشان داد که از قدرت بسیاری برخوردار است. همچنین جنگ اخیر اسرائیل با غزه این نکته را به سران رژیم صهیونیستی گوش‌زد کرد که توان مقابله با مقاومت را ندارد. سید حسن نصرالله نیز تأکید کرد که درصورت شیطنت، اسرائیل با برخورد سهمگینی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.