-
شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵ ب.ظ
علت اصلی تفرقه و درگیری مربوط به این است که دشمنان امور اختلاف برانگیز را که منجر به تکفیر طرف مقابل میشود، گسترش دادهاند و بر همین اساس برخی اوقات وضعیت به افراط گرایی و قتل میرسد. دشمن در این زمینه فعالیت میکند بدون اینکه مسلمانان متوجه توطئهها و نقشه هایش شوند. دشمنان برنامهریزی میکنند و مسلمانان بدون درک نقشههای دشمنان آن را اجرایی میکنند. این در حالی است که وحدت امت در واقع قدرت و منفعتش است.
پایگاه صهیون پژوهی خیبر، با توجه به تحولات سال های اخیر منطقه و بروز مشکلاتی مانند تروریسم و وهابیت و … خبرنگار پایگاه صهیون پژوهی خیبر محمد فاطمی زاده با شیخ «جواد ریاض» از علمای الأزهر مصر گفتگو کرده که شرح آن از نظر می گذرد.
*علت اصلی تفرقه و درگیریهای داخلی در جهان اسلامی طی سالهای اخیر چیست؟ آیا به توطئههای دشمنان مربوط است یا مزدوری برخی از رژیمهای منطقه؟
علت اصلی تفرقه و درگیری مربوط به این است که دشمنان امور اختلاف برانگیز را که منجر به تکفیر طرف مقابل میشود، گسترش دادهاند و بر همین اساس برخی اوقات وضعیت به افراط گرایی و قتل میرسد. دشمن در این زمینه فعالیت میکند بدون اینکه مسلمانان متوجه توطئهها و نقشه هایش شوند. دشمنان برنامهریزی میکنند و مسلمانان بدون درک نقشههای دشمنان آن را اجرایی میکنند. این در حالی است که وحدت امت در واقع قدرت و منفعتش است.
*افزایش و تقویت قدرت جبهه مقاومت و جهان اسلام در برابر دشمنان و صهیونیستها را چگونه ارزیابی میکنید؟
قدرتهای جهان اسلام فقط با علم ارتقا مییابد و انسان باید برای رسیدن به درجات عالی در پژوهش علمی و برتری درسی در دانشگاه و آموزش تلاش نماید. ملتها از این طریق به پا خواستهاند و اگر دشمنان ما وقتی که خواستند ما را عقب بیاندازند، آموزش و تعلیم و نهادهای آموزشی را فاسد کردند. دستان غربیها در نقشهها و برنامههای آموزشی برای کشورهای اسلامی و عربی آشکار است. آموزش و تعلیم راه به پا خواستن امتهاست و کشورهای عقب مانده در علم و پژوهش علمی، عقب میمانند. ما نمیخواهیم مصداق حدیث پیامبر (غثاء کغثاء السیل) باشیم.
*چگونه جهان اسلام میتواند حول محور فلسطین متحد شود و آیا قادر به تشکیل ارتش آزادی بخش فلسطین است؟
وحدت پیرامون فلسطین اول از تعلیم و آموزشی آغاز میشود: دشمنان ما از راه تعلیم و تربیت فرزندان خود را برای دشمنی با امت اسلامی تربیت کردند و تاریخ را به گونهای تحریف کردند که در سرشان آنها را صاحبان سرزمین تثبیت کرده است. امت اسلامی نیز باید به این مسأله در حوزه آموزشی از ابتدایی و دبیرستان و نهایتا دانشگاه توجه کند و روش و مقرراتی درباره فلسطین و مسجدالأقصی به عنوان حق ما باشد تا دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی بدانند که فلسطین اشغال شده است و مسجدالأقصی سومین مسجد و متعلق به ماست.
اما وظیفه مسئولین امور در کشورهای اسلامی این است که با تلاش خود از تمامی ابزارها برای فشار بر جوامع غربی استفاده کرده تا حقشان را بازپس گرفته و سرزمینشان را آزاد کنند و برای آرمان و مقدسات و سرزمین خود مجاهدت نمایند.
*آیا مصر ممکن است به جایگاه اصیل و تاریخی خود در جهان اسلام و حل مشکلات آن بازگردد؟
مصر از کشورهایی است که از قدیم در ارتباط دادن جوامع جهان اسلام نقش داشته و نقش آن در فلسطین در طول تاریخ انکارناپذیر است. اکنون به افزایش ایفای این نقش در حل اختلافات نیازمند است و باید از هر ابزاری برای همبستگی کشورها و پیروزی استفاده کند. اگر همه بدانند که ما نظام یکسان هستین، راه حل ساده تر است؛ درست همانگونه که عبدالرزاق السنهوری پیشنهاد داد گروه ملتهای عربی ایجاد شود که پایبند به قیام در کشورهایشان باشند و به بالاترین درجات صعود کنند.
*آیا کشورهای جهان اسلام برای عبور از مشکلات و حل اختلافات موجود آینده روشنی در پیش دارند؟
همیشه باید امیدوار بود و دین ما توصیه کرد با این امیدواری به سوی کار و قدرت برویم. هرچند اکنون وضعیت سخت شده و دشمنان در کمین ما هستند و شرایط اقتصادی به نفع ما نیست اما عبور از این مسائل با قدرت الهی خواهد بود و از ما خواسته که تلاش کرده و نیت مان را اصلاح کرده و با قدرت همبستگی داشته باشیم و خداوند همراه نیکوکاران است.