پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| چشم انداز تحولات در کرانه باختری در پرتو تحولات اخیر

پروژه راهبردی مشترک اسرائیلی -آمریکایی برای تغییر اساسی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، تقویت مشروعیت و اعتبار تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن و متقابلا تضعیف گروه‌های مقاومت وبه ویژه حماس و جهاد اسلامی است.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ مورخ 15شهریور(6سپتامبر 2021م) ۶ زندانی فلسطینی با حفر تونل از زندان فوق امنیتی جلبوع واقع در شمال مناطق اشغالی 1948(داخل اسرائیل) گریختند. 5نفر از آن‌ها متعلق به جنبش جهاد اسلامی فلسطین و یک نفر نیز از فرماندهان گردآن‌های شهدای الاقصی (شاخه نظامی فتح) هستند. فرار زندانیان مزبور دامنه و شدت اعتراضات فلسطینیان در کرانه باختری را افزایش داد. به نحوی که طی هفته جاری 5 فلسطینی در کرانه باختری توسط نیروهای اسرائیلی و با همکاری نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به شهادت رسیدند.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر نیز در گفت‌وگوی تفصیلی با دکتر علیرضا عرب، روزنامه نگار و کارشناس مسائل منطقه به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

 

خیبر: استاد به عنوان پرسش نخست مقداری درباره مشخصات و نحوه به شهادت رسیدن 5 فلسطینی در هفته جاری بفرمایید.

عرب: مورخ 2مهر 1400(24سپتامبر2021م) "محمد خبیصه" 28 ساله که از ناحیه سر هدف گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفته بود، بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان النجاج شهرک بیتا به شهادت رسید. شهرک بیتا در جنوب نابلس واقع در کرانه باختری روز جمعه 2مهر شاهد درگیری‌هایی میان نظامیان متجاوز صهیونیست و فلسطینیان پس از یورش صهیونیستها به تجمع ضد شهرک سازی بود. نظامیان رژیم صهیونیستی از گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور برای سرکوب فلسطینیان استفاده کردند که در نتیجه آن هفت فلسطینی زخمی‌و دهها نفر دیگر دچار حالت خفگی شدند.

"شهرک بیتا" از چندین ماه پیش شاهد فعالیتهای روزانه و هفتگی در چارچوب اقدامات هدفمند برای مقابله با شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی منطقه جبل صبیح است. از آن زمان تاکنون، هشت نفر از شهروندان فلسطینی در این منطقه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست شهید و صدها نفر زخمی‌و دهها نفر هم بازداشت شده اند. لازم به ذکر است که شهرک بیتا، در نزدیکی پایگاه آویتار قرار دارد. آویتار یک سکونت گاه یهودی غیر قانونی بود و به علت مبارزه پیگیر و جدی فلسطینیان شهرک بیتا تخلیه شد و اکنون نیروهای امنیتی اسرائیل در آن مستقر هستند.

فلسطینیان بیتا با الهام از راه پیمایی‌های بازگشت در نوار غزه، به عملیات ایذایی و مستمر خود علیه شهرک نشینان و نیروهای اسرائیلی ادامه می‌دهند. از جانبی دیگر کنترل امنتیی تشکیلات خودگردان در جنین تضعیف شده است بنابراین ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حملات ضد اسرائیلی در منطقه حضور بیشتری دارند و همین مساله سبب افزایش تنش در شمال کرانه باختری شده است.

در رویدادی دیگر مورخ 4مهر 1400(26سپتامبر2021م) 4 فلسطینی دیگر در قدس و اطراف جنین در کرانه باختری به شهادت رسیدند. اسرائیل در بیانیه اش اعلام کرد که آن‌ها عضو گردآن‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس در کرانه باختری) بودند و نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که آن‌ها قصد انجام عملیات بزرگی را داشتند.

 

خیبر: آیا سطح تنش در کرانه باختری رو به افزایش است؟ اگر جواب مثبت است دلایل این افزایش تنش چیست؟ وظیفه مقاومت در این شرایط چگونه ارزیابی می‌شود؟

 عرب: بعد از اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر فلسطینیان در کرانه باختری ،قدس شرقی و مناطق اشغالی 1948(داخل اسرائیل) و ورود حماس در دفاع از مسجد الاقصی و حقوق فلسطینیان و وقوع جنگ 12روزه( شمشیر قدس/عملیات نگهبان دیوارها) اعتبار و مشروعیت حماس و گفتمان مقاومت در میان فلسطینیان به شدت و به نحو روز افزون افزایش پیدا کرده و متقابلا مشروعیت و محبوبیت تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن به طور مستمر در حال کاهش است. به نحوی که اکنون اعتبار تشکیلات خودگردان و ابومازن و گفتمان سازش به پائین ترین حد ممکن رسیده است.

بعد از جنگ 12روزه اسرائیل با فلسطینیان چندین رخداد مهم اتفاق افتاد که برفضای جامعه فلسطینی تاثیرات مهم و مسستقیم گذاشته است:

-کشته شدن نزار بنات، فعال سیاسی منتقد تشکیلات خودگردان فلسطین، بلافاصله پس از دستگیری و ضرب و شتم شدید وی توسط سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین که منجر به برپایی و فوران تظاهرات گسترده فلسطینیان علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری شد.

-فرار شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع در شمال اسرائیل.

 -ادامه مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی با واسطه گری مصر برای تقویت آتش بس که در ماه مه 2021م بعد از پایان جنگ 12روزه به دست آمد و آغاز روند بازسازی نوار غزه.

 - سفر مهم بنی گانتص وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به عنوان یک مقام عالی رتبه اسرائیلی بعد از 10سال به کرانه باختری و نشست با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله در مورد روابط فلسطینیان و اسرائیل و راههای بهبود آن و تقویت روابط فیمابین از طریق اجرای اقدامات مختلف اعتمادساز.

طی آخرین نظر سنجی که بعد از وقایع فوق مورخ 21سپتامبر 2021م منتشر شد و توسط مرکز تحقیقات سیاست گذاری و بررسی فلسطین (PSR) در کرانه باختری و نوار غزه بین 15 تا 18 سپتامبر 2021 م با همکاری بنیاد Konrad-Adenauer در Ramallah انجام شده، نتایج زیر حاصل شده است:[1]

-فلسطینیان اهمیت زیادی به مسئله زندانیان در زندآن‌های اسرائیل قائل هستند.

- از دست دادن و تصعیف مداوم جایگاه و محبوبیت و مشروعیت تشکیلات خودگردان در نظر سنجی اخیر آشکار است. این کاهش مشروعیت تشکیلات خودگردان به دلایل زیر است:

- تعلیق انتخابات فلسطین

 - انفعال تشکیلات خودگردان در جنگ 12روزه

 - بحران مشروعیت کارکردی

- فساد اداری و مالی در تشکیلات خودگردان

-بی ثمر بودن گفتمان سازش در احقاق حقوق فلسطینیان

-هماهنگی امنیتی و مدنی تشکیلات خودگردان با اسرائیل علیه مقاومت مردمی

 اما حادثه قتل نزار بنات نیز در این کاهش مشروعیت نقش مهمی‌ایفا کرده است. طبق نظر سنجی اخیر، اکثریت زیادی از فلسطینان این ادعا را که قتل بنات اشتباهی توسط ماموران امنیتی بوده است، رد می‌کنند. در عوض، مردم مطمئن هستند که مرگ این فعال سیاسی با دستور رهبران سیاسی یا امنیتی تشکیلات خودگردان بوده و عمدا و پیش بینی شده بوده است. به همین دلیل، عموم مردم از اقدامی‌که از سوی تشکیلات خودگردان برای اطمینان از تأمین عدالت انجام شده ،یعنی محاکمه همه افسران امنیتی درگیر راضی نیستند. افکار عمومی‌همچنین از نحوه سرکوب معترضان عمومی‌که خواستار عدالت در پرونده بنات بودند، عصبانی است. در حقیقت، سه چهارم افراد در نظر سنجی اخیر رفتار سرویس‌های امنیتی را نقض آزادی‌ها و حقوق بشر می‌دانند.

-یافته‌های نظر سنجی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم، هر روز اخبار مربوط به فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع در اسرائیل را دنبال می‌کردند. اکثریت قریب به اتفاق، رفتار زندانیان، حتی پس از اسیر شدن را برای فلسطینیان الهام بخش می‌دانند و معتقدند که فلسطینیان باید قیام کنند و ابتکار عمل برای مقاومت در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی را به دست گیرند.

در نظر سنجی اخیر ابومازن و تشکیلات خودگردان و نهادهای امنیتی آن به هیچ وجه اعتبار خوبی ندارند. در حالی که عموم مردم به آسانی با اعلامیه‌ها و برنامه‌های حماس برای آزادی زندانیان متقاعد و قانع می‌شوند، اکثریت بر این باورند که سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان از زندانیان دفاع نمی‌کنند، و به تشکیلات خودگردان نمی‌توان اعتماد کرد.

 

خیبر: به نظر می‌رسد تأثیر رویارویی‌های مه 2021 م و جنگ 12روزه در قدس بین حماس و اسرائیل هنوز در نظرسنجی اخیر به شدت احساس می‌شود، دیدگاه حضرتعالی درباره این موضوع چیست:

عرب: اکثریت قریب به اتفاق فکر می‌کنند حماس برنده شد و هدف حماس دفاع از قدس شرقی و مسجدالاقصی بوده است. در واقع، بیشترین درصد (اما اکثریت) معتقدند که حماس مستحق نمایندگی و رهبری مردم فلسطین است.

اکثریت فلسطینیان از حماس می‌خواهند در صورت اخراج فلسطینیان بیت المقدس شرقی از خانه‌های خود در شهر یا اعمال محدودیت‌هایی برای دسترسی فلسطینیان به مسجد الاقصی، موشک‌های خود را علیه اسرائیل بکاربرد.

البته پس از گذشت سه ماه از آخرین نظرسنجی‌ها توسط همین موسسه، نتایج نشانگر کاهش ناچیز اعتبار و محبوبیت حماس و مقاومت در برخی از شاخص‌ها بین دو تا هشت درصد هستی که ناشی از برنامه هماهنگ و گسترده آمریکایی- اسرائیلی با نقش آفرینی منحصر بفرد مصر جهت افزایش اعتبار و مشروعیت تشکیلات خودگردان و ابومازن و تضعیف جایگاه و محبوبیت حماس و سایر گروه‌های مقاومت نزد جامعه فلسطینی است.

طبق نظر سنجی اخیر اگر قرار بود امروز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جدید برگزار شود، حماس در مقایسه با فتح نسبتاً خوب عمل می‌کرد. این امر به ویژه در مورد انتخابات ریاست جمهوری صادق است، با فرض اینکه محمودعباس نامزد فتح باشد. اگر نامزد آن برای ریاست جمهوری مروان برغوثی باشد، نتیجه برای فتح بسیار متفاوت و سودمندتر خواهد بود.

مهمتر از همه برای فتح، اینکه تقاضای جامعه فلسطینی برای استعفای محمودعباس افزایش چشمگیری داشته و تقریباً خواست 80 درصد از فلسطینیان است که بی سابقه است.

لازم به ذکر است که بعد از جنگ 12روزه تا به اکنون، کرانه باختری به شدت متشنج شده است و طی این مدت 40 فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی با همراهی دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان در کرانه باختری به شهادت رسیده اند. اعتراضات فلسطینی‌ها در کرانه باختری علیه اسرائیل و تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن ادامه دارد. پ

با توجه به ادامه هماهنگی امنیتی و مدنی بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، اصطکاک فزاینده و هر روزه بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی و شهرک نشین‌های یهودی در کرانه باختری سبب جهت گیری اعتراضات بی سابقه علیه تشکیلات خودگردان و ابومازن هم شده است. لذا اکنون اعتراضات و تظاهرات توامان علیه اسرائیل و ابومازن و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

 اقدامات غلط دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان نیز این اعتراضات فلسطینیان را تشدید می‌کند. به عنوان مثال "نزار بنات" فعال سیاسی فلسطینی منتقد تشکیلات خودگردان که مورخ 24 ژوئن 2021م (3تیر1400) تحت بازجویی در دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان کشته شد، خشم فلسطینیان را تشدید کرد.

به نحوی که از زمان مرگ وی، دستگاه‌های امنیتی از درگیری با مردم اجتناب کرده و در درگیری‌های شدید رو به افزایش بین قبایل و طوایف فلسطینی کمتر از گذشته مداخله می‌کند و همین امر بر کاهش بیش از پیش مشروعیت کارکردی تشکیلات خودگردان نزد جامعه فلسطینی نیز افزوده است تا حدی که افکارعمومی‌فلسطینی خواستار انحلال آن هستند.

خشم عمومی‌فلسطینیان از تشکیلات خودگردان همچنان ادامه دارد و اعتماد آنان به نهادهای تشکیلات خودگردان به پائین ترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده است. فساد اداری و مالی در تشکیلات خودگردان نیز به این بی اعتمادی و خشم عمومی‌به شدت دامن زده است. لغو انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین در آوریل 2021م توسط ابومازن به عنوان کاتالیزور مهمی‌در وقوع جنگ 12روزه عمل کرد و انفعال تشکیلات خودگردان طی جنگ 12روزه و استمرار هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل بعد از جنگ مزبور به کاهش ممتد مشروعیت ابومازن و تشکیلات خودگردان منتج شد.

لازم به ذکر است که تصمیم ابومازن بر لغو انتخابات شورای قانون گذاری و ریاستی فلسطین، شکاف حماس با تشکیلات خودگردان را عمیق تر کرد و فرایندآشتی ملی را مختل کرد و انگیزه حماس را در تاکید بیشتر بر گفتمان و راهبرد مقاومت مسلحانه و نیز هماهنگی بیش از پیش با محور مقاومت وایران و حزب الله لبنان افزایش داد.

به این ترتیب حماس زمان و مکان را مناسب دید تا در میانه اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر فلسطینیان با اسرائیل در قدس شرقی و کرانه باختری بر سر تجاوزات به حریم مسجد الاقصی و اخراج فلسطینیان از محله شیخ جراح به نفع فلسطینیان به اسرائیل اولتیماتوم داده و نهایتا موشک باران به داخل اسرائیل را آغاز کند و به این ترتیب جنگ 12روزه کلید خورد.

ضمنا گفتمان و راهبرد دو دودولتی و مبارزه غیر مسلحانه و پرهیز کامل از خشونت که از زمان انتخابش در 2005م مورد تاکید خاص ابومازن بوده اکنون از نظر فلسطینیان به بن بست رسیده و هیچگونه دستاورد عملی نداشته است. لذا اکنون فلسطینیان نه تنها این سیاست و راهبرد را ضعیف و بی خاصیت می‌دانند و بلکه آن را سبب ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل تلقی می‌کنند که امکان هر گونه مقاومت مسلحانه را به عنوان ابزار فشار بر اسرائیل را از فلسطینیان سلب کرده و ثمری هم برای آنان نداشته است.

از جانبی دیگر گروه‌های مقاومت در غزه نیز دائما در تکاپو هستند تا با ایجاد تنش محدود مدیریت شده در مرز غزه با اسرائیل، رژیم صهیونیستی را مجبور به کاهش محاصره غزه کرده و امکان بازسازی اقتصادی و رفاهی و نظامی را به طور روز افزون افزایش دهند. فلسطینیان در غزه نیز راه پیمایی‌های بازگشت علیه محاصره ظالمانه اسرائیل را ادامه می‌دهند و در یکی از آخرین موارد در 30مرداد 1400 حتی یکی از سربازان صهیونیست نیز در حصار مرزی به هلاکت رساندند.

لذا اکنون اعتبار و مشروعیت گفتمان وراهبرد گروه‌های مقاومت به نحو روز افزون در حال افزایش است و متقابلا اعتبار و مشروعیت گفتمان وراهبرد سازشکارانه تشکیلات خودگردان و ابومازن مستمرا در حال کاهش است و به پائین ترین میزان خود رسیده است.

این فضا برای اسرائیل و حامی‌آمریکایی اش قابل تحمل نیست و بسیار خطرناک ارزیابی می‌شود.

 

خیبر: از بعد امنیتی و نظامی، اسرائیلی‌ها تهدید اصلی را حماس می‌دانند یا حزب الله و ایران؟

عرب: از بعد امنیتی و نظامی اسرائیلی‌ها تهدید وجودی متوجه خود را حزب الله لبنان و ایران می‌دانند اما اکنون فلسطینیان آن‌ها را از درون مشغول خود کرده اند. لذا پروژه راهبردی مشترک اسرائیلی -آمریکایی برای تغییر اساسی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، تقویت مشروعیت و اعتبار تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن و متقابلا تضعیف گروه‌های مقاومت وبه ویژه حماس و جهاد اسلامی است.

در این شرایط اقدامات قهرمانانه ای چون فرار زندانیان فلسطینی از یکی از فوق امنیتی ترین زندآن‌های اسرائیل از یک جانب نماد وخامت و آسیب پذیری اوضاع امنیتی اسرائیل به ویژه در کرانه باختری و از جانبی دیگر نشانگر عزم و اراده فلسطینیان در مواجهه با اسرائیل و تاکید آن‌ها بر مبارزه و مقاومت است. وقایعی حماسی این چنینی در بستر مبارزه مستمر فلسطینیان با اسرائیل همانند اعتراضات اخیر فلسطینیان در دفاع از مسجدالاقصی و اولتیماتوم حماس به اسرائیل و اجرایی کردن آن و وقوع جنگ 12روزه نه تنها آسیب پذیری‌های امنیتی،نظامی ،سیاسی و اجتماعی اسرائیل را مشخص می‌کند بلکه روحیه امید و جنگندگی فلسطینیان را نیز افزایش می‌دهد و تاکیدی بر کارایی و کارکرد گفتمان و راهبرد مقاومت همه جانبه علیه اسرائیل است.

به طور مثال اولتیماتوم شدید اللحن مجدد گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه به اسرائیل مبنی بر اینکه در صورت هرگونه تجاوز و تعرض اسرائیل علیه 6 اسیر فراری و خانواده‌های شان، اوضاع احتمالا به سمت درگیری نظامی کشیده خواهد شد؛ تاکید حماس،جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت بر تثبیت معادله جدید غزه -قدس است که از جنگ 12روزه آغاز شد و مصداق بسط و گسترش فرمول بازدارندگی از غزه به سراسر مناطق اشغالی در دفاع از مسجدالاقصی و حقوق ملت فلسطین توسط گروه‌های مقاومت است.

 لذا روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت نیز نوشت: "آنچه در زندان جلبوع آغاز شد در غزه پایان می‌یابد(به جنگ منجر خواهد شد) در ادامه این گزارش آمده است: در ساعات اخیر گروههای مسلح فلسطینی چندین بار اسرائیل را تهدید کرده اند و ما باید این تهدیدات را جدی بگیریم."

لذا تاکید گروه‌های مقاومت بر تثبیت فرمول بازدارندگی جدید غزه-قدس که از جنگ 12روزه برقرار شد، برای اسرائیل و حامی‌آمریکایی اش غیر قابل تحمل و بسیار دردناک است و معادلات را در عرصه فلسطین به نفع مقاومت و به ضرر اسرائیل تغییر می‌دهد. ضمنا در این شرایط شهادت فلسطینیان توسط نیروهای اسرائیل با همکاری سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان نیز نه تنها الهام بخش است بلکه بر میزان خشم فلسطینیان به شدت خواهد افزود.

بنابراین اکنون مقاومت در مقابله با اسرائیل ابتکار عمل را در دست دارد و قواعد مبارزه را بر اسرائیل تحمیل می‌کند.

ضمنا جنبش جهاد اسلامی فلسطین به عنوان یکی از گروه‌های اصیل عضومحور مقاومت، باید در این عرصه فعالیت بیشتری کرده و سعی در ایفای نقش برجسته تر و پیشروانه در بین گروه‌های مقاومت فلسطینی داشته باشد تا از این رهگذر جایگاه و اعتبارش بیش از پیش افزایش یابد. به طور مثال در واقعه فرار فلسطینیان از زندان جلبوع با توجه به اینکه 5نفر از این 6نفر زندانی فرار کرده، عضو جهاد اسلامی بودند به درستی جهاد اسلامی به اسرائیل در خصوص سلامت زندانیان اولتیماتوم داد واز موقعیت مذکور استفاده بسیار مناسبی کرد تا ضمن تاکید بر فرمول بازدارندگی غزه -قدس، جایگاه و اعتبار خود را نیز در عرصه مقاومت و نزد فلسطینیان بیش از پیش ارتقاء دهد. 

 

خیبر: استاد، نتیجه گیری هم از مباحث خود داشته باشید.

عرب: بعد از جنگ 12روزه گروه‌های مقاومت در غزه با اسرائیل و ناارامی‌ها و اعتراضات ماه می2021م فلسطینیان در سه جغرافیای 1948م و کرانه باختری و غزه علیه اسرائیل سطح شاهد افزایش جایگاه و اعتبار حماس و سایر گروه‌های مقاومت و متقابلا کاهش روزافزون مشروعیت و اعتبار تشکیلات خودگردان فلسطین و ابومازن در میان فلسطینیان بودیم. اکنون نزد افکار عمومی‌فلسطین، گروه‌های مقاومت و به ویژه حماس را به عنوان نماینده معتبر و اصلی منافع فلسطینیان محسوب می‌شود و فلسطینیان معتقدند حماس قادر به تغییر معادلات قدرت به نفع فلسطینیان و به ضرر اسرائیل است.

از جانبی دیگر سطح تنش در کرانه باختری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان همکارشان، در حال افزایش است. اعتراضات عمومی‌علیه ابومازن و تشکیلات خودگردان فلسطین، که در ماه‌های پس از پایان جنگ 12روزه، شدیدتر و مطالبه گر تر از موج‌های اعتراضی قبلی، ادامه و استمرار پیدا کرده است. تظاهرات گسترده و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی و دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان به موازات افول مستمر جایگاه و مشروعیت تشکیلات خودگردان کماکان ادامه دارد و استمرار این شرایط، وضعیت امنیتی در کرانه باختری را به ضرر اسرائیل، ابومازن و تشکیلات خودگردان تغییر خواهد داد. خشونت بیش از حد دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان، که ناشی از ضعف تلقی می‌گردد، همراه با اصطکاک فزاینده بین نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی ومردم فلسطین در جای جای کرانه باختری منجر به مجروح شدن و شهادت فلسطینی‌ها می‌شود، و تنش در عرصه را تشدید می‌کند. به طور مثال شهادت محمد خبیصه" 28 ساله در شهرک بیتا در شمال کرانه باختری مورخ 2مهر 1400(24سپتامبر2021م) سطح تنش را افزایش داد به نحوی که مورخ 4مهر 1400(26سپتامبر2021م)4فلسطینی دیگر در قدس و اطراف جنین در کرانه باختری به شهادت رسیدند که اسرائیل اعلام کرد که آن‌ها عضو گردآن‌های عزالدین قسام بودند و قصد انجام عملیات بزرگی را داشتند. و این یعنی فرمول غزه -قدس دائما در حال تثبیت و ترقی بیشتر است. گروه‌های مقاومت فلسطینی هر گونه تجاوز اسرائیل را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

حال اگر در این شرایط ابومازن به هر نحوی از انحاء از صحنه معادلات حذف شود، آنگاه شرایط امنیتی برای اسرائیل تا حد زیادی مبهم و غیر قابل پیش بینی ارزیابی می‌گردد. افزایش مداوم سطح تنش در کرانه باختری در شرایط فعلی، نشانگر افزایش احتمال بی ثباتی و تنش بیشتر در فردای بعد از حذف ابومازن است.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.