پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| پیامدهای نهضت فلسطینیان و راهبرد مقاومت

در سطح منطقه، تولد این نهضت و استمرار مبارزات فلسطینیان در قدس و کرانه باختری و غزه علیه اسرائیل در سطح منطقه نیز افکار عمومی جهان اسلام و عرب را تحت تأثیر قرار خواهد داد و دولت‌های عرب و مسلمان نیز متأثر خواهند شد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ این روزها شاهد تحولات مختلفی در سرزمین‌های اشغالی هستیم که در آن کفه ترازو به نفع جریان مقاومت است. جبهه مقاومتی که روزی با سنگ به انتفاضه می‌پرداخت این روزها با موشک‌های متعدد پاسخی دندان شکن به صهیونیست‌های جنایتکار و کودک کش می‌دهد.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر برای بررسی تحولات سرزمین‌های اشغالی با دکتر علیرضا عرب، کارشناس مسائل منطقه و روزنامه‌نگار گفت‌وگویی داشته که در ادامه متن آن تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود؛

 

خیبر: آقای دکتر این روزها شاهد تحولات متعددی در سرزمین‌های اشغالی هستیم، تحلیل حضرتعالی درباره این حوادث چیست؟

این نهضت و شکل‌گیری این معادله(غزه -مسجد الاقصی)، سبب افزایش اعتبار حماس و مقاومت و به ویژه شاخه نظامی آن‌ها در بین فلسطینیان به ویژه کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948م(اسرائیل) شده است.

از سوی دیگر به کاهش مشروعیت ابومازن و تشکیلات خودگردان منجر شده است که این مسأله خود را در شعارهای که این روزها در کرانه باختری و سرزمین‌های 1948 از طرف فلسطینیان سر داده می‌شود، منعکس شده است: عاشت حماس/ الی اعدام ابومازن /سلام سلام یا حماس/ شکرا شکرا یا حماس بره بره یا عباس( ابومازن).

همچنین این معادله جدید، اوضاع را به نفع مقاومت و ضرر اسرائیل تغییر داده است زیرا: در سطح داخلی رژیم صهیونیستی تولد نهضت فلسطینیان و ادامه اعتراضات مدنی آن‌ها و راکت‌ها و موشک‌هایی که از غزه شهر‌ها و شهرک‌های صهیونیستی را نشانه خواهند رفت، دولت متزلزل صهیونیستی و فضای سیاسی و جناح‌های مختلف اسرائیل را دچار منازعه جدی با یک‌دیگر و همین طور با احزاب عرب( لیست مشترک عربی/حزب رعام) خواهد کرد.

 

خیبر: تزلزل داخلی دولت صهیونیستی به چه شکلی خواهد بود؟

صهیونیست‌ها به منازعه با یک‌دیگر در خصوص به خطر افتادن امنیت اسرائیل اعم از شهر‌های بزرگی چون قدس، تل آویو، حیفا ... و شهرک‌های مجاور غزه و حتی سایر مناطق اسرائیل خواهند پرداخت.

مطالبه برقراری امنیت از دولت صهیونیستی، از ساکنین شهرک‌های اطراف غزه گرفته تا سایر نقاط متوجه سردمداران اسرائیل خواهد شد.

همچنین سطح سیاسی نیز به شدت از آن متأثر خواهد شد و منازعات سیاسی اوج خواهند گرفت. از جانب دیگر افکار عمومی فلسطینیان در سراسر سرزمین‌های اشغالی به شدت از تهاجم صهیونیست‌ها به فلسطینیان در محله‌های قدس و مبارزات فلسطینیان برانگیخته خواهد شد.

احزاب عربی چون لیست مشترک عربی به رهبری ایمن عوده و حزب عربی اسلام‌گرای رعام نیز تبعاً به شدت از افکار عمومی متأثر خواهند شد و همین امر فرآیند تشکیل کابینه در اسرائیل را به صورت جدی دچار اختلال و بن بست خواهد کرد. چرا که هر دو جناح حامی نتانیاهو و رقیب نتانیاهو برای تشکیل کابینه نیازمند ائتلاف با احزاب عربی هستند.

 

خیبر: تحولات سرزمین‌های اشغالی چه تأثیری بر منطقه خواهد داشت؟

در سطح منطقه، تولد این نهضت و استمرار مبارزات فلسطینیان در قدس و کرانه باختری و غزه علیه اسرائیل در سطح منطقه نیز افکار عمومی جهان اسلام و عرب را تحت تأثیر قرار خواهد داد و دولت‌های عرب و مسلمان نیز متأثر خواهند شد.

در صورت استمرار مبارزات فلسطینیان، فرآیند عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسرائیل نیز به شدت و به طور جدی مختل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.