پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

گفت‌وگو| حوادث و تحولات اخیر در قدس اشغالی

آنچه اتفاق افتاده نشان داد که اشغالگران در برابر اراده مردم فلج هستند و کاری از آن‌ها ساخته نیست. باید این تلاش‌ها تا بازگشایی بی‌قید و شرط میدان باب العمود ادامه یابد. تا این لحظه چنین به نظر می‌رسد که روند حوادث به سمت کرانه باختری و غزه گسترش پیدا کند.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر؛ از ابتدای ماه رمضان مقابله مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست وارد مرحله جدیدی شده و شاهد درگیری‌های مختلفی میان فلسطینیان با صهیونیست‌ها بوده‌ایم.

نظامیان اسرائیل غاصب از ورود صدها فلسطینی از اهالی کرانه باختری و نوار غزه به قدس اشغالی برای ادای نماز در مسجد الاقصی جلوگیری می‌کنند که این اقدامشان آتش خشم مردم به ویژه جوانان را برانگیخته است.

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر برای بررسی ابعاد این موضوع با دکتر خالد قدومی، مسئول دفتر جنبش حماس در تهران گفت‌وگویی داشته که در ادامه متن آن تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود؛

 

خیبر: آقای دکتر از ابتدای ماه رمضان شاهد درگیری‌های مختلفی میان صهیونیست‌ها و جوانان غیور فلسطینی در کنار مسجد الاقصی بوده‌ایم، مقداری درباره این حوادث توضیح دهید.

نیروهای اشغالگر از ابتدای ماه مبارک رمضان تلاش می‌کنند تا میدان باب‌العمود را ببندند. باب العمود یکی از دروازه‌های یازده‌گان شهر قدس است. هفت‌ درواز قدس باز و چهار دروازه بسته است. باب باب‌العمود خصوصیت منحصر به فردی نسبت به سایر درها دارد و آن این‌که مستقیم به مسجد الاقصی باز می‌شود. اصرار نیروهای اشغالگر به بسته نگه داشتن درهای مسجد باعث درگیری‌های شده است.

در شب سوم ماه رمضان صهیونیست‌ها موقتاً عقب‌نشینی کرده‌اند. ولی شهرک‌نشینان با تهدید اعراب به آتش درگیری دامن زده‌اند. پنجشنبه شب، جوانان مَقدسی در خیابان یافا جلوی شهرک‌نشینان را می‌گیرند و شب بعد در باب‌العمود با آن‌ها درگیر می‌شوند.

 

خیبر: به نظر شما چرا صهیونیست‌ها پس از عقب نشینی دوباره وارد درگیری شده‌اند؟

هدف شهرک‌نشینان بازپس گیری باب العمود بوده که به همت جوانان مقدسی هیچ کدام از شهرک‌نشینان نتوانسته‌اند از این میدان عبور کنند. شهرک‌نشینان تندرو اعلام کرده بودند که در برابر توهین مقدسی‌ها انتقام خواهند گرفت. جوان مقدسی درس سختی به شهرک‌نشینان داده‌اند و توانسته‌اند با ابزارهای ساد خود در برابر سربازان تا دندان مسلح مقاومت کنند.

همچنین سازمان لهافا(شعله) وابسته به احزاب راست افراطی رژیم صهیونیستی هوادارانی در بین شهرک‌نشینان صهیونیستی دارد. برخی آن را ادامه جنش نژادپرست و افراطی می‌دانند. آن‌ها کوشیدند به کمک نیروهای پلیس وارد عمل شوند، اما ابتکار عمل دلیر مردان مقدسی پلیس را ناگزیر به بازداشت صدها شهرک‌نشین در باب الجدید کرد تا شاید بتواند میدان باب العمود را تخلیه و سپس شهرک‌نشینان را به میدان راه دهند، ولی موفق به این کار نشده‌اند و شهرک‌نشینان مشکل‌ساز شده‌اند.

شهرک‌نشینان بعد از ترک نیروهای پلیس تلاش کردند که به میدان بازگردند، اما این‌بار نیز جوان مقدسی جلوی آن‌ها را گرفته‌اند و درگیری‌ها به محله شیخ جراح کشید. ناگفته نماند که اشغالگران طی چند ماه گذشته ساختمان‌های بسیاری را در این محله ویران کرده‌اند.

همچنین بعد از ظهر آن روز نیروهای زیادی به منطقه اعزام شده‌اند، اما نتوانسته‌اند از تجمع باب العمود جلوگیری کنند. نیروهای پلیس که در دو اقدام قبلی توفیقی نداشته‌اند، سحرگاه درواز حطه را بر روی نمازگزاران بسته‌اند ولی این‌بار هم شکست خورده و نمازگزاران تکبیرگویان وارد مسجد الاقصی شده‌اند.

همچنین نیروهای کمکی شبانگاهان که از شهر ام الفهم سرزمین‌های اشغالی به منطقه اعزام شده‌ بودند نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند و نمازگزاران با کنار زدن موانع از باب الحطه وارد مسجد الاقصی شده‌اند. این عمل آنان باعث شد که نیروهای اشغالگر نتوانند جوانان بیت المقدس را دستگیر کنند.

 

خیبر: به نظر شما پیام مقاومت جوانان فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها چیست؟

آنچه اتفاق افتاده نشان داد که اشغالگران در برابر اراده مردم فلج هستند و کاری از آن‌ها ساخته نیست. باید این تلاش‌ها تا بازگشایی بی‌قید و شرط میدان باب العمود ادامه یابد. تا این لحظه چنین به نظر می‌رسد که روند حوادث به سمت کرانه باختری و غزه گسترش پیدا کند.

 

خیبر: موضع و اقدامات نیروهای مقاومت در این حوادث چه بوده است؟

موج دوم حمایتی از این خیزش، موشک‌هایی بود که توسط نیروهای مقاومتی غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شد و شهرک‌نشینان را به بستن شهرک‌ها و رفتن به پناهگاه وادار کرد.

گردان‌های عزالدین قصام و دیگر گروه‌های مقاومت پشتیبانی کامل خود را از جوانان برومند مقدسی و خیزش آنان اعلام کرده‌اند و به نیروهای اشغالگر هشدار داده‌اند که نظاره‌گر نخواهند بود و اجازه تعدی به شهروندان مقدسی را نخواهند داد.

 

خیبر: عکس‌العمل صهیونیست‌ها چه خواهد بود؟

صهیونیست‌های تندرو بر آن هستند که یورشی را به مسجد الاقصی تدارک ببینند و مناسکی را به جا آورند. اگر قیام ادامه پیدا کند بی‌شک برگ زرین دیگری از روزگار عزت و سربلندی اهالی قدس را به دنبال خواهد داشت.

 

خیبر: سخن پایانی

از امت عربی و اسلامی انتظار می‌رود به حمایت از انتفاضه و صیانت و حراست از قدس و مسجد الاقصی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بشتابند و نگذارند اراده جوانان برومند بیت المقدس و غزه خاموش گردد.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر

شبکه‌ای برای شناخت شدیدترین‌‌دشمن

امام خامنه ای (حفظه الله تعالی):

امروز دشمن اصلی ما در دنیا، صهیونیست و استکبار است. پلیدتر از آمریکا، دولت صهیونیست، در فلسطین اشغالی است. چرا؟ چون بالاخره دولت آمریکا، یک دولت و متّکی به یک ملت است. در صورتی که اساساً دولت غاصب صهیونیستی، متّکی بر یک ملت نیست! ملت ساکن آن مناطق، ملتی است که امروز آواره است! اسراییل، از اوّل با ظلم و آدمکشی، با دروغ و فریب به وجود آمده است. مردم فلسطین، در خارج از فلسطین، با حال کوخ نشینی و اردوگاه نشینی زندگی می‌کنند. خانه‌های آنها و وطن آنها در اختیار کسانی است که از اروپا، از استرالیا، از آمریکا، از آسیا و از آفریقا به آن جا رفته‌اند و یک ملت جعلی و دروغین به وجود آورده‌اند و در آن جا به نام یک ملت، زندگی میکنند و دولتی هم دارند! اساساً چنین ملتی، وجود و هویّتی ندارد.